Skakad?

Jag låg och slumrade strax efter 0615.. knappt vaken, knappt sovande. Jag bara låg i sängen. Hör lite muller utanför. Bilar kör förbi, en efter en.. Lite högre muller, en lastbil.. var tanken som for förbi.
Mullret ökar och det vibrerar lätt i golvet? What thee...?
Väggarna börjar skaka, fönstrena kränger och sängen dunkar våldsamt mot väggen, jag begriper inte vad som händer.
Första tanken var; Nu körde han in i huset, nu jävlar rasar hguset snart!
Men det fortsätter skaka..? Hur länge vet jag inte, en evighet? En sekund?
Har nån jävel rammat hamnen med en sjukt jävla stor färja? Eller vad händer?
Det fortsätter skaka.. och sen.. stannar allt av.
Det är knäpptyst överallt. Inte ett ljud, allt är stilla. Folk börjar tända ljusen i sina fönster, tittar ut.. Trafiken flyter på den större vägen, folk börjar traska ut och se fundersamma ut och tittar sig omkring..som om det skulle komma mer.
Smsar krillan och frågar om hon också kände att det skakade och en halv sekund senare har jag ett förtvivlat illvrål i telefonen som skrämme rupp mig ännu mer.. tårarna pressar sig fram och rinner nerför kinderna, utan att jag är ledsen.. vet inte hur ja gska reagera, just det här att man inte vet är nog det som skrämmer mig mest.
Han for ner till tåget och jag drog ihop alla mina saker, på med skorna och sprang ner till krillan för att jag inte för något i hela världen ville vara ensam på tredje våningen.. lite sällskap, andrum och möjlighet att reflektera och söka information om det som hänt.. Jordbävning? I skåne? Vad snackar de om? Vi ligger inte nära någon skorp-kant som kan skapa sådana här skalv?
Faktum är att vi gör det.. det ligger massor av gamla skorpkanter under våra fötter, som funnits där i fler hundra miljoner år.. De är inte lika stora dock..
100 år sedan et sist var ett så kraftigt skalv i sverige.. Ska man kunna sova lugnt nu då?


Lyssnar fortfarande intensivt efter muller och när jag hör minsta lilla så spänner sig varenda muskel i hela kroppen..
Grinar gör jag också, vill aldrig var amed om något liknande igen.




http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=701715&treeId=902001&renderingdepartment=2.757

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0