Två måndagar till, på den tredje måndagen åker vi!

Gotland

Yta 3 140 km²
Folkmängd Totalt 57 122 (2007) [Notera att om sommaren har vi i alla fall 250 000 invånare på ön hahahaha]
Befolkningstäthet  18,2 inv/km²
Högsta punkt Lojsta hed 82 möh
Största sjö Bäste träsk 6,3 km²
Landskapsblomma Murgröna
Landskapsdjur Igelkott

Gotland (Gutland på gutniska) är en svensk ö som tillsammans med omkringliggande öar utgör landskapet med samma namn. Gotland ligger i Östersjön, cirka 90 km från den svenska fastlandskusten. Landskapet utgörs förutom av ön Gotland även av Fårö, Karlsöarna, Gotska Sandön, Östergarnsholm samt flera mindre öar. Landskapet är även ett eget län (Gotlands län), en egen kommun (Gotlands kommun) samt eget stift (Visby stift). Landskapet har 42 000 kända fornlämningar. Den högsta punkten är Lojsta hed som ligger 83 meter över havet. Gotland besöks - framför allt under sommaren - av mängder av turister, inte minst det världsarvsförklarade Visby som är Gotlands enda stad.

Gotland består till största delen av kalksten och märgelsten som avlagrades under silur. På den södra delen kan man även hitta sandsten. Gotland bildades under en tid då Sverige låg vid ekvatorn och klimatet var betydligt varmare. Berggrunden bildades i en revmiljö och Gotland är därför mycket rikt på fossil som är spår efter de djur (till exempel trilobiter) som levde på Gotland under denna tid. Naturen på Gotland är starkt påverkad av den underliggande berggrunden med omväxlande slätter, skog, lövängar och myrar. Vid stränderna återfinns klapperstensfält, strandvallar och raukar. Klimatet är milt och växtligheten artrik med bland annat många arter av orkidéer. Fågellivet är intensivt. Bl.a. finner man östersjöns enda fågelberg på två öar utanför Gotlands västkust - Lilla Karlsö och Stora Karlsö.




Har gjort en provpackning och insett att väskan jag har rymmer mer än jag räknade med(!).
Planen för uppresan är klar om bilen på torsdag visar sig uppfylla mina krav, då ska bara färjebiljetterna bokas!
Till och med planen för måndagen vi åker är klar. Hur tidigt jag ska gå upp(eller vakna av mig själv), vad jag ska äta, vad jag ska ha på mig, vad som ska vara fixat i bilen när vi åker (FM-sändare till Ipoden), fika i bilen, dricka, vart vi vill stanna för att det ska räknas som ett bra stopp på resan upp (trots allt 40 mil till oskarshamn) och vad för mat man kan vara sugen på innan vi rullar ner till incheckningen vid Destination Gotland.
Igår morse när jag lagade gröt till mig själv fick jag en ryslig nostalgikick! Bara det att jag slipper laga gröt i 2 månaders tid är perfekt. Monster frukost varje dag.. kommer kunna rulla hem igen, hahaha!

De slår hö utanför, det luktar somrigt! Det luktar nostalgi och jag vill bara iväg (även om det svider och gör ont i hjärtat med tanke på vem man åker ifrån)

Nu ska jag packa upp igen. Ska även skriva en lista på alla MÅSTEN i sommar. Allt som ska ses, upplevas, visas upp.. Kommer bli en oslagbar sommar, utan några större förväntningar, det bara är så.


hajhaj

Kommentarer
Ina Jacobsen

Glöm inte att ta dagarna lite som de kommer också - de blir ju oftast bäst då ;)

2009-06-02 18:33:49
URL: http://inajacobsen.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0