Att begripa statistik

Sitter & skriver om uppsatsen, nästan klar.. Inlämning på Torsdag.

En grej som jag irriterar mig på är när folk inte förstår statistik. Särskilt sådan som sträcker sig över många år.
Till exempel antal döda i trafiken. Alla vet att den går uppåt då och då, och neråt då och då.

"Förra året dödades färre än på många, många år ju.. du kan ju inte påstå att fler dödas idag än då"

Alla vet ju att statistik är statistik, en del siffror är kanske antaganden, en del siffror finns inte ens med(mörkertal), vilket gör att det blir en väldigt luddig bild man får av det man nu för statistik över. Det är alltid något man missar om man ska dra upp generell statistik över ett ämne. Det kanske är fler som håller med om detta..?
Den som hänger upp sitt liv på och faktiskt litar på statistik..den personen vill jag säga är dum i huvudet (:

Men i alla fall, uttalandet i kursivt irriterar jag mig ganska mycket på då det togs upp i helklass när man faktiskt skulle få en egen dialog efter. Var det för att få en att framstå som dum?
Jag menar.. De som jobbar med trafiksäkerhet försöker ju nå nollvisionen. Det är ju det alla vill kanske, för då är det ju inget farligt att köra bil, eller hur?
Man skulle ju lika gärna kunna påstå att det inte dödas någon alls i trafiken idag?
"Nej, men man vet ju att det dödas si och såhär många?"
Jaja, men det är ju inte den statistiken jag tittar på. Vi nådde ju nollvisionen den där dagen, för då dödades ju ingen?
Kan man inte jämföra det med påståendet att det dödas färre bara för att det gjorde det förra året?
Ingen kan ju garantera att det går upp eller omdet går ner i år.

Jag hade köpt påståendet om det faktiskt hade visat på en stadigt neråt-gående kurva.

Idiot.

Peace

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0